Halsbrann og sure oppstøt?

September 18, 2018

 

Mange opplever jevnlig sure oppstøt eller halsbrann og spiser syrenøytraliserende medikamenter for å holde det unna. Syrenøytraliserende medikamenter er faktisk et av de mest solgte medikamentene i Norge. Mange tror det er fordi de produserer for mye magesyre, men tilfellet kan faktisk være det motsatte. Derfor blir mange bedre ved å bruke noe som stimulerer til økt magesyreproduksjon i stedet.

 

Magen er en kraftig, hul muskel med en volumstørrelse som kan variere mellom 1,5 og 2,0 liter eller også mer etter måltider. På innsiden av magens vegg er det ca 35 millioner kjertler som produserer 2–3 liter væske per dag: magesyre, slim og bikarbonat. I tillegg til enzymer, hormoner og intrinsic factor. Ved normal magesyreproduksjon har mageinnholdet en pH mellom 1,5 og 3,0. For å illustrere surhetsgraden så kan du etse/ løse opp en metallskrue med magesyra. Ikke noe annet sted i kroppen tåler et så surt miljø, og skillet mellom pH på 7,0 i veggen og magesyra er kun et 0,2–0,6 mm tykt, geléliknende lag.

 

Lukkemuskelen i nedre del av spiserøret er viktig for magens funksjon; den holder maten på plass og passer på at maten ikke blir presset tilbake opp i spiserøret. Uansett pH-nivå i magen er innholdet alt for surt for slimhinnene i spiserøret, derfor er denne muskelen svært viktig for oss.

 

Noen av symptomene på lite magesyre kan lett oppfattes som det motsatte. Her er noen av dem:

 

● Maten blir liggende lenge i magen

● Oppblåsthet og gassdannelse

● Halsbrann

● Dårlig ånde

● Hudproblemer og flisete negler

● Belegg på tunga

● Kronisk diaré

● Kronisk Candida-infeksjon

● Kvalme etter å ha tatt kosttilskudd

 

Mange med fordøyelsesplager vil kjenne igjen flere av disse symptomene. Å lindre med medikamenter har gitt ymse resultater, men det kan være fornuftig å prøve noe som øker magesyra. For eksempel bitterstoffer.

I mange kulturer er det en tradisjon å ta en aperitiff før måltidet, gjerne med bitre urter. Noe de fleste har hørt om er Underberger, Jägermeister, Gammel dansk og Fernet Branca for å nevne noen eksempler. En liten «klunk» av en av disse før et heavy måltid kan hjelpe på fordøyelsesplager.

 

Årsakene til lavere magesyreproduksjon, hvor de to førstnevnte er typisk for dagens livsstil ;

  • Stress (kroppen har ikke tid til å fordøye maten når vi stresser, den er rett og slett for enkel til å forstå at det er livsstilen din å stresse. Kroppen din tror den har ville dyr i hælene og har nok med å stikke av, derfor skrus fordøyelsen av.

  • Et høyt inntak av karbohydrater. De fleste karbohydratene brytes ned til enkle sukkermolekyler, slik som glukose og fruktose, når de fordøyes. Dette krever et basisk miljø, hvilket vil si at det ikke er nødvendig med syre i magesekken, karbohydrater fordøyes nemlig i tynntarmen. Av de vanlige matvarene i vårt kosthold, er karbohydratene i overvekt som for eksempel frukt, brød, ris, mais og potet.

  • Mangel på sink eller B6.

  • For mye vann til maten. Vannet tynner ut magesyra for hvert glass vann du drikker, så er ikke magesyra di helt på topp fra før er det stor fare for at fordøyelsen kan bli ufullstendig.

  • Tilstedeværelse av bakterien Helikobakter pylori (den klarer å overleve i magen og er en viktig årsak til magesår)

  • Svake binyrer (langvarig stress)

  • Hypotyreose (lavt stoffskifte)

  • Saltmangel 

 

Konsekvenser av lite magesyre

For å ha et godt opptak av visse næringsstoffer er man avhengig av at magesyren gjør en viktig del av jobben. Mange i Norge mangler vitamin B12 og går jevnlig og setter B12-sprøyte. Intrinsic factor, et glykoprotein som produseres ved hjelp av magesyre, er helt nødvendig for å hjelpe oss med opptak av B12 fra maten vår.

Forøvrig er flere av B-vitaminene avhengig av magesyre for å bli tatt opp. Det samme gjelder mineralene.

Proteiner i maten må deles/spaltes til aminosyrer for at kroppen skal bygge opp igjen tusenvis av forskjellige proteiner som trengs i kroppen for å bygge og reparere skadd vev, enzymer, immunforsvaret, osv. Det første du merker hvis det er for lite aminosyrer tilgjengelig, er at kvaliteten på hud, hår og negler blir dårligere. De er alle lagd av protein, og fordi vi klarer oss forholdsvis greit med dårlig kvalitet av både hår hud og negler, vil kroppen prioritere andre, viktigere funksjoner først.

 

Hvordan få mer magesyre

Det enkleste er å gjøre noe med kosthold og livsstil. Flere som har lagt om til et kosthold med mindre karbohydrater, har erfart at fordøyelsen ble mye bedre etter omleggingen. Oppblåsthet og sure oppstøt ble borte etter kort tid. Det finnes nok flere forklaringer på nettopp dette, men ved å redusere inntaket av karbohydrater, fører det til et lavere insulinnivå i blodet, og insulin ser ut til å hemme magesyreproduksjonen.

 

Magesyreproduksjonen er blant annet avhengig av sink, B6 og jod. Ved mangler i kostholdet er tilskudd derfor fornuftig, selv det mest virkningsfulle er å ta syretilskudd. Det høres kanskje litt skummelt ut, men tablettene er svake og kan tas uten fare for de aller fleste. Spør på apoteket etter syretilskudd, så vil de hjelpe deg med riktig produkt.

 

Etter å ha brukt tilsatt magesyre en periode kan syreproduksjonen komme i gang igjen. Da kan bitterstoffer være en god idé for å styrke syreproduksjonen og resten av fordøyelsen. Det finnes mange urter som inneholder bitterstoffer, noen av dem finnes på helsekosten.

 

Ikke drikk mengder med vann under måltidet, kan du vente i 20 minutter etter måltider er det bra.
Vinelskere derimot kan ta seg et glass rødvin til maten med god samvittighet, siden rødvin inneholder bitterstoffer som stimulerer magesyreproduksjonen.

 

Og til sist men ikke minst; stress er ødeleggende for magesyreproduksjonen. Se derfor litt på hva som skaper stress i livet, (you’ll be surprised), fjern det du kan og forsøk å endre holdninger til det du ikke kan gjøre noe med. Husk at emosjonelt og mentalt stress er like problematisk som fysisk stress.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Utvalgt innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Siste innlegg