Håravfall, illeluktende føtter, røde prikker på armene eller sukkersug?

July 3, 2018

 

Håravfall, Illeluktende føtter, røde prikker på armene eller sukkersug?

 

Alle disse tingene kan være et tegn på næringsmangel. Håravfall kan komme som en følge av for eksempel autoimmune sykdommer, hormonubalanser, varierende næringsmangel som for eksempel mangel av biotin (vitamin B7). Biotin er viktig for omsetning av næringsstoffene karbo, fett og proteiner. Biotin styrker hår og negler, og ved mangel ser man først endringer i huden og at neglene blir skjøre. Etter en tid vil man kjenne tretthet og også håravfall. Men vit at håravfall og tretthet kan også komme av jernmangel og annen næringsbrist.

 

Innmat som lever er en ypperlig kilde til biotin. Eggeplomme er også rik på biotin, men spis ikke egget rått og i hvert fall ikke eggehviten rå, for den vil igjen hindre opptaket av biotin. Avokado, sopp og nøtter har også et godt innhold av biotin.

 

Opplever du å ha dårlig kroppslukt, dårlig ånde eller sure føtter så kan candida være en grunn til det, men sinkmangel kan også være en årsak. Tørre, sure føtter er et tegn på sinkmangel. Mange får faktisk sinkmangel pga at jorden vi dyrker i er fattig på dette mineralet. Mange spiser også for eksempel frokostblandinger som inneholder fytinsyre, som igjen minsker opptaket av sink. Problemer med næringsopptak fra tarmen er et annet problem som kan påvirke og medføre mangel av sink.

 

Selvfølgelig kan dårlig lukt på føtter bero på alt fra tette syntetiske sko til en lever som ikke fungerer optimalt. Og infeksjoner og soppinfeksjoner kan medføre ansamlinger i kroppen din som gjør at du får dårlig kroppslukt.

Har du vond kroppslukt, stinkende føtter, problemer med huden OG samtidig blir lett forkjølet så test et sinktilskudd. Sink er nemlig også svært viktig for et godt immunforsvar og for huden. Et annet tegn på sinkmangel er hvite prikker på neglene.

Sink finnes i rikt monn i østers (for de som klarer det), og andre skalldyr, frø og nøtter.

 

Har du røde prikker på armer(triceps), ben og kinn? Kalles keratosis pilaris og er enn tiastand man ikke 100% vet hva kommer av, men den KAN være genetisk. Men noen har opplevd å bli mye bedre eller helt bra ved å kutte ut gluten i kosten. Så det kan da også være et tegn på gluten-intoleranse. Gluten-intoleranse kan igjen føre til et dårligere næringsopptak.

 

En god fettsyrebalanse (Omega-3) og de fettløselige vitaminene, som A og D er svært viktig. Spis mer fet fisk som laks og makrell, da får du i deg Omega-3 og fettløselige vit. Opphold deg i solen for vit D opptak, spis næringstett kost, reparer tarmen og spis innmat (lever) som er den beste kilden til vit A.

 

Næringsmangel over tid gjøre deg mer sugen og sulten, for kroppen skriker etter mat for å prøve å dekke kroppens mangel på næringsstoffer. Da er det viktig å ikke innta prosessert, næringsfattig mat, men spise næringstett mat slik at du lettere kan imøtekomme kroppens mangler.

 

Sukkersug? Krom er et mineral som ved mangel kan medføre sukkersug. Krom er et nødvendig mineral for insulinfølsomheten slik at cellene kan ta opp og bruke blodsukkeret til energi.

 

Sukkerbehovet kan bero på for høy aktivitet av GSK-3 (Glykogen syntase kinase 3,for spesielt interesserte), som gjør at man får en dårligere effekt av serotonin (lykkehormon) og føler seg mindre tilfreds. Når man spiser sukker stiger insulinet, noe som hemmer GSK3 og gir serotoninet bedre effekt. Lithium hemmer også GSK3, og bedrer effekten av serotonin, så et lithium-tilskudd kan hos enkelte mennesker minske sukkersuget.

 

Vær obs på at mange næringsmangler kan gi de samme symptomene : som for eksempel mangel på sink og mangel på B6. Disse næringsstoffene henger sammen - og behøves i sammen.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Utvalgt innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Siste innlegg