Sukker - farlig godt

March 16, 2018

 

Hvordan bli kvitt søtsug?

Jeg kom for noen dager siden over en reklame; hvordan bli kvitt søtsuget - en gang for alle! Det hadde jo vært strålende. Et av rådene var : om du får søtsug, så skyldes det at du har spist for lite karbohydrater i løpet av dagen eller ved forrige måltid. Spis mer karbohydrater, så dempes søtsuget. For å sette det litt på spissen; døyve søtsuget med mat med sukker i?

 

Så hvorfor opplever du søtsug?

Når vi har spist et måltid som er rikt på karbohydrater, vil mengden glukose(sukker) i blodet øke. Når bukspyttkjertelen registrerer at blodsukkeret stiger, skiller den ut insulin. Insulinet hjelper til med å senke blodsukkeret ved å stimulere til opptak eller lagring av glukose. Det tar lengre tid å normalisere insulinnivået enn å normalisere blodsukkeret. Ved å stimulere til glukoseopptak, sørger insulinet for at blodsukkeret faller under det optimale nivået, noe som utløser et søtsug.

 

Vi er visstnok ifølge forskere programmert til å elske sukker og å få følelsen av at vi ikke får nok av det. Årsaken sitter i hjernen hvor stoffene dopamin og serotonin frigjøres når vi spiser sukker. Dette er hormoner som får oss til å føle oss vel (en liten stund) og stimulerer belønningssenteret i hjernen. Jevnlig inntak av sukker hemmer etter hvert dopaminopptaket, noe som igjen fører til at vi trenger mer sukker for å få den samme gode følelsen.

 

Hvilken effekt kan sukker ha på kroppen?

Glukosen vi bryter ned i tarmene transporteres til muskler og organer og brukes som energi. Som nevnt vil bukspyttkjertelen overvåke blodsukkernivået hele tiden, og skille ut insulin for å holde blodsukkeret jevnt. Om du spiser mer sukker enn du trenger for å bruke til energi i øyeblikket, lagres sukkeret for å brukes når blodsukkeret synker. Om vi spiser for mye sukkerholdig mat og drikke og får et kronisk forhøyet blodsukker stimulerer det kroppen til å produsere for mye insulin. Det kan i sin tur skade bukspyttkjertelen og føre til at kroppen slutter å produsere nok insulin, eller gjøre at cellene blir immune. Resultatet kan bli diabetes.

 

Insulin har en sentral rolle i omsetningen av fett i kroppen, og stimulerer til dannelse og lagring av fett. Det har dessuten den effekten at det hemmer frigjøringen av lagret fett.

 

Karius og Baktus

Noe av sukkeret klistrer seg på tennene og tiltrekker seg bakterier. Bakterier elsker sukker og produserer melkesyre som tærer på tannemaljen. Karius og Baktus er fine, men det er bare på film.

 

Sukker og immunforsvar

Når kroppen skal fordøye tomme kalorier(sukker), må den bruke opplagrede næringsstoffer. Dette fører til at kroppens nivå av vitaminer og mineraler synker, som igjen gir et dårligere immunforsvar.

 

Sukker svekker skjelettet

Et for høyt sukkerinntak, og da særlig i ung alder, reduserer opptaket av mineraler til skjelettet, som igjen vil øke risikoen for benskjørhet når man blir eldre. For å ha et sterkt skjelett er man helt avhengig av mineraler og vitaminer, og ikke bare kalsium, som er det viktigste mineralet. Voksnes skjelett består av 1–1,4 kg kalsium, eller 99 % av kroppens totale lagre. Mineraltapet som sukker fører til i skjelettet, fører ikke bare til svakere knokler, men underskuddet på basedannende mineraler gjør også urinen surere (dvs. at pH blir lavere). Overskuddet av syre må balanseres med baser, og derfor skilles basedannende mineraler som kalsium og magnesium ut i urinen når vi spiser mye sukker.

 

På 1920 tallet utførte forskere i Japan en del kontrollerte dyreforsøk for å undersøke virkningene av sukker. Etter mer enn 10 års dyreforsøk utga de en bok som sammenfattet mer enn 10 års forskning. De fant at jo mer sukker dyrene fikk, jo mykere og mindre kalsium ble det i beinsubstansen. De fant også sykelige forandringer i biskjoldkjertlene som utskiller Paratyreoideahormon (PTH).  PTH er viktig i reguleringen av mengden kalsium som inngår i skjelettet. Etter tilførselen av sukker ble dyrene så benskjøre og knoklene så myke at de kunne skjære de over med en vanlig kjøkkenkniv. De fant ut at beinsubstansen var svært fattig på mineraler. Mengdene de fant ut var skadelig for dyrene, tilsvarte et dagsinntak på cirka 50 g (18 kg/år) for et barn med en kroppsvekt på rundt 25 kilo. Dette tilsvarer ca en halv liter brus. De mente at en øvre grense for sukkerinntak for barn burde være bare 5 gram per dag eller ikke mer enn et par kilo i året.

 

Statens anbefalinger (Helsedirektoratet) er at daglig inntak av tilsatt sukker ikke skal overstige 10% av daglig energiinntak. Hvis ditt behov for energi er 2000 kcal (kvinne i lite til moderat fysisk aktivitet) i løpet av en dag, bør mindre enn 10 prosent, altså mindre enn 200 kcal av disse, komme fra tilsatt sukker. Energiinnholdet i 1 gram sukker er 17 kJ (4 kalorier). For en kvinne som er lite fysisk aktiv, vil 10 energiprosent tilsvare et inntak av tilsatt sukker på ca 50-55 gram per dag. For menn med samme aktivitetsnivå, vil dette tilsvare om lag 60-70 gram per dag. Omregnet til kg tilsvarer det minst 18kg sukker per år. Høres i og for seg ikke så mye ut. Men når vi i virkeligheten (2012) har et gjennomsnittlig inntak på 30kg sukker per innbygger, ligger vi godt over anbefalt inntak av tilsatt sukker. (Tilsatt kommer i tillegg til det som finnes naturlig i maten vi spiser). Svenskene er enda litt mer sukkermonser enn oss og har et sukkerinntak tilsvarende 45 kg per år per innbygger. Selv om jeg mistenker at det er søta brors sukkergomlende lillebror fra vest som bidrar til dette med sin grenseløse grensehandel 😉

 

Det finnes flere helsemessige årsaker til at det er lurt å minimere inntaket av sukker enn det jeg har skrevet om her. Jeg mener man først og fremst bør tenke helse og ikke vekt og utseende når det kommer til dette. Alltid helse først....

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Utvalgt innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Siste innlegg