Ikke overdriv vanninntaket – så sant du ikke er en tørr plen

March 7, 2018

 

 

 

 

 

Vann er verdens sunneste og beste drikk, og passer til alt av mat. Men veldig mange har en tendens til å overdrive vanninntaket. Det er kanskje en kvinnegreie? Jeg syns i hvert fall som oftest det er kvinner jeg ser som går og bærer på vanntåteflasker. Det er kanskje ikke så rart? Det melder seg en del overskrifter som; "få i deg nok vann", "rens kroppen med vann","drikk tre liter vann om dagen", etc. Vann inngår ofte i detoxtips og skjønnhetstips (kjendiser forteller at grunnen til at de ser så smashing ut er at de drikker litervis med vann om dagen). 

 

Jeg hørte en gang at når du kjenner at du er tørst er du egentlig litt for seint ute til å drikke. For seint ute til å drikke? Neida, det har gått relativt fint til nå. På linje med sult og trøtthet er tørste en helt naturlig opplevelse som sier noe om kroppens behov. Du trenger for eksempel ikke småspise hele dagen slik at du skal slippe å bli sulten. Har også hørt noen si at de har dårlig samvittighet for at de ikke har fått i seg "nok" vann i løpet av dagen selv om de ikke er tørste. Drikk heller når du er tørst - med verdens beste samvittighet.

 

En annen påstand er; om urinen er gul så er det tegn på at du har drukket for lite. Nei, det er faktisk ganske normalt. Om morgenen for eksempel er urinen mer konsentrert og gulere enn utover dagen. Drikker du for eksempel mye øl, vil urinen din bli klarere og klarere…er ikke sikker på om det er et sunnhetstegn. Det er heller en konsekvens.

 

Vi drukner bokstavelig talt i tips knyttet til helse og vann. Og vann scorer virkelig høyest på sunnhetsbarometeret av drikkevarer - syv dager i uka. Men som med alt annet er det viktig å ikke overdrive. Å sørge for å være i væskebalanse er viktig, og det betyr like mye at man ikke skal overdrive drikkingen.

 

Vann utgjør mer enn 60 prosent av menneskekroppen og er i blod, celler og områdene rundt dem. Hvert sekund lekker kroppen vann gjennom pust, svette, urin etc. Drikker man for mye vann, sveller cellene i kroppen. De fleste celler ligger i fett eller muskelmasse, og har plass nok. Men hjerneceller derimot, er stappet sammen i skallen, og må dele plass med hjernevæske og blod. Når celler her utvider seg, kan konsekvensene være ren katastrofe: Svimmelhet, koma, pustestans, blødning i hjernestammen og kan i ytterste konsekvens rett og slett ta livet av deg.

 

Det er helt naturlig at vi drikker mer når vi trener. Vi mister væske når vi svetter, vi blir tørste - og da skal vi drikke. Men betydningen av å drikke for fysisk ytelse under trening er overvurdert; i beste fall er det lite effektivt å drikke mye, og et FOR stort væskeinntak kan redusere ytelsen. Mennesker kan faktisk tåle forholdsvis stor dehydrering uten at det virker negativt på prestasjonene.

 

Hver time kan en frisk nyre utskille mellom 800 og 1000 milliliter vann. En frisk person kan etterfylle samme mengde uten å få for mye vann i kroppen. Men hvis du løper maraton eller trener hardt, vil stresset av den tøffe økta føre til at nyrene bare utskiller ned mot 100 milliliter i timen. Kroppen er derfor ikke like effektiv til å håndtere overdreven drikking under langvarig, fysisk aktivitet. Overdreven drikking kan da føre til økt væskevolum i kroppen med vannforgiftning som resultat. Og hvem har ikke sett tv bilder av personer som kollapser i en maraton? Lett å tenke at det er det en stakkar som er utmattet eller ikke har fått i seg nok væske med dehydrering som resultat. Men det kan være et treningsindusert lavt blodtrykk som er årsaken.

 

Anbefalingen for væske inntak er ca 2 ltr per dag, men det er individuelt hvor mye væske hver av oss trenger. Dette avhenger blant annet av størrelse på kroppen, luftfuktighet og klima hvor du oppholder deg, og i tillegg har det betydning hvor mye du trener og svetter. Husk at deler av denne væsken kan imidlertid komme fra fuktig mat du spiser, grønnsaker og frukt. Koffeinholdig drikke er lett vanndrivende, så det kan være greit å kompensere med litt ekstra væske ved siden av. Ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke har fått i deg "nok" vann, drikk når du er tørst – og det er ikke for seint.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Utvalgt innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Siste innlegg