Kraft i hver dråpe - kraft er supermat og superduper mat.

February 26, 2018

 

 

Tenker du grønt pulver når du hører ordet supermat? Noe svært eksotisk som er utvunnet fra en eller annen plante man ikke klarer å uttale navnet på og som vokser bare ett sted i verden. Oppmalte små grønne menn fra en annen planet? :-) Neida, det er litt andre ting også. Min definisjon av supermat er mat som gjør deg godt, og det er ikke noe fancy greier eller hokus pokus mat.

 

KRAFT er supermat og superduper mat.

 

Kraft er veldig anvendelig, rimelig, næringsrikt, smaker godt og er veldig enkelt å lage.

Anvendelig som base i supper, sauser, gryteretter eller rett å slett for å drikke som den er, som en varmende buljong i vinterkulda.

 

Og det koster ikke all verden å lage. Rester etter lammeskank-middagen eller kyllingmiddagen. Kan kokes på kraftbein fra storfe, vilt, høneskrog, rekeskall, andre skalldyr, fiskebein eller grønnsaker etc. Her i huset kaster vi ingenting som har med mat å gjøre (det er i hvert fall svært sjelden), så avskjær og skall fra grønnsaker får også en mellomstasjon i fryseren inntil vi har samlet opp så mye at det kokes kraft av det. For seg selv som det er, eller i sammen med kraftbein.

 

Så hva er det godt for? Kraft har mange næringsstoffer som er viktige for å holde kroppen sterk og frisk.

 

Kraft kokt på kraftbein inneholder gelatin som kan styrke skjelettet, ledd, hud, muskler, gir god næring til fordøyelsen, og styrker tarmen. Gjennom koking av kraftbein trekkes proteinet kollagen ut fra kraftbeinet og brytes ned til gelatin. (gelatin er det som gjør kraften geleaktig ved avkjøling).

Gelatin er den viktigste bestanddelen i sener, ben, leddbånd og brusk og på en måte bindeleddet mellom det meste som får oss til å henge i hop. Gelatin er rik på aminosyrene glycin og prolin. Glycin er en støtte for leveren og dens avgiftningsfunksjon, og prolin er viktig for bygging og styrking av cellestrukturer.

 

Kollagen er viktig i fornyelse av huden, og gjør at huden holder seg smidig. Når vi blir eldre avtar kroppens egen kollagenproduksjonen som resulterer i at vi får rynker. Kollagen gir byggesteiner til huden, og kraft vil fungere som en anti-rynke krem innenfra og ut. (Rynker er forresten vakkert, og en del av vår personlighet!)

 

I tillegg til helsegevinstene kraft har, så føles det også bra å bruke hele dyret. Ikke kaste bein, men bruke de til kraftkoking i stedet. Om du ikke er noen storspiser av kjøtt og ønsker å koke kraft fra kraftbein så kan du kjøpe kraftbein hos slakter, noen matbutikker eller fra bonden.

 

Så gjør vi så, og dette må du ha;

 

Et par kg kraftbein, gjerne noen som er rike på brusk.

 

Et par-tre ss eplesider-eddik eller presset sitron, syren gjør at porene i beina åpnes slik at mineralene lettere trekkes ut under kraftkokingen.

 

Fyll på med kaldt vann så det dekker kraftbeina

 

Ha gjerne i noen grønnsaker, urter og krydder; for eksempel laurbærblad, løk og sellerirot. Eller bruk noe av avskjæret du har i fryseren.

 

Kok opp. Det vil skumme ved oppkok, men skummet fjerner du med en skje.

 

Senk temperaturen og la det trekke rett under kokepunktet. Hvor lenge det skal trekke avhenger av hva slags bein du bruker;

Kraftbein fra lam, vilt og storfe kan stå 12-72 timer.
Det tar minst 12 timer å få et høyt næringsinnhold i kraften; at gelatin, mineraler enzymer og andre næringsstoffer trekker ut fra kraftbeina og inn i væsken. Jo lenger det står, desto mer næring trekkes ut. Kraften kan derfor gjerne stå å trekke opptil 3 døgn. Jeg lar den aldri stå under 2 døgn. Kylling tar ca 4-6 timer og fiskebein ca 1-2 timer.

 

Når kraften har stått så lenge som du ønsker, tar du ut beina og heller av eller siler kraften. Avkjøl kraften før du fryser den ned. Gjerne i isterningbrett eller poser så du kan ta ut små porsjoner og bruke som smakstilsetter i ulike matretter.

 

Vil du oppbevare noe av kraften i kjøleskap så er den holdbar fra et par dager til i underkant av en uke.

 

Da gjenstår det bare å ønske god kraftkoking!

#brukheledyret #supermat #superdupermat.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Utvalgt innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Siste innlegg