Hvorfor vil strategier som "spis mindre og tren mer" ikke nødvendigvis fungere i det lange løp?

January 11, 2018

Det er flere grunner, og et par av de skal jeg skrive litt om her. For det første om du sliter med stress, er veldig sliten eller har smerter i kroppen så vil de fysiologiske reglene være annerledes. Disse faktorene, hver for seg eller i sammen har stor betydning for din evne til å opprettholde den formen du ønsker å være i. Og også for om du klarer å holde tak i gode kostvaner, og å holde treningen i gang.

 

Er du sliten vil det ofte sette en stopper for dine gode intensjoner om å holde fast i for eksempel gode nyttårsforsetter, som å spise sunt og å holde dampen oppe med trening, eller for å komme i gang igjen etter ferien. Ofte er dette det største problemet hos de fleste. Du har en stressende hverdag med stor arbeidsmengde, du løper hit og dit på fritiden, og du prøver å være over alt på en gang. Da vil du hurtig gå tilbake til gamle rutiner og mønstre.

 

Og sånn er hjernen vår innrettet; når du mangler overskudd og er sliten går du fra å bruke system 2 som er ditt rasjonelle system som tar kloke beslutninger og holder styr på planene, til å bruke system 1 som er ditt irrasjonelle system som har som hovedoppgave å spare energi for deg, og bruke hjernen til noe annet enn å fokusere på nyttårsforsettene og de nye vanene du har satt deg.

 

System 1 løser oppgaver raskt og på den minst energikrevende måten, og når du er sliten vil du ikke bruke energi på den kognitive biten i deg, men heller gjøre som du pleier og holde deg til vaner du kjenner godt fra før. Det har ingenting med latskap eller viljestyrke å gjøre, dette er hjernens sterke overlevelsesmekanisme som kicker inn.

 

Chip Heath beskriver dette i sin bok : «How to change things when things are hard» hvor han beskriver system 1 som en elefant. System 1 er hvor de aller fleste av våre beslutninger tas, så mye som 85-90%. Og beslutningene treffes ut fra hva vi pleier å gjøre, våre vaner. Så har vi system 2, vår rasjonelle side som han beskriver som en rytter, de resterende 10-15% som er satt oppe på elefanten.

 

Og så lenge elefanten er glad, mett, uthvilt, og ikke går på søvnunderskudd, kaloriunderskudd, har lavt blodsukker etc så vil den bevege seg i den retningen rytteren vil. Men når disse tingene ikke er på plass, eller den har smerter eller er veldig stresset, så vil den gå etter en hurtig belønning. Og selv om rytteren; din fornuft og selvkontroll, egentlig har bestemt seg for å gå ned i vekt, så har elefanten bestemt seg for at den gjerne vil ha et kakestykke til. Og da BLIR det kake til elefanten.

 

Poenget er at hjernen ikke vil bruke tiden på å gjennomtenke og analysere dine nye vaner som du forsøker å implementere, om den er sliten.

Er du mindre sliten så øker sjansen betraktelig for at du holder bedre fast i prosessen med dine nye vaner og for at du kommer i den fysiske formen du ønsker å være i. Og sjansen er på samme tid betraktelig mindre for at du tar valg som gir deg tilfredstillelse her og nå men som ikke er så bra for deg i et lengre perspektiv. Valgene som gir tilfredstillelse her og nå er gjerne det som inneholder mye fett, sukker og salt. Du vet godt at du ikke ønsker det innerst inne, men det skjer nærmest på autopilot.

 

Man lurer ofte på hvorfor man gjør som man gjør i disse situasjonene. Om det er bundet opp til at man spiser som en trøst, man binder dermed det hele opp mot følelser. Men det er som oftest hjernen og kroppen som gjør som de selv vil og tar denne avgjørelsen på egen hånd. Som en fysiologisk respons på at du er sliten, og det er helt normalt.

 

Men hva skal man gjøre da? Spis nok mat! Å få i seg NOK kalorier er helt essensielt for å ha tilstrekkelig med energi til å være rustet til å ta riktige beslutninger, og for å generelt skulle ha kapasitet til innlære nye vaner. Man tenker ofte at det er et kaloriunderskudd som skal til for å gå ned i vekt, men i virkeligheten handler det om å spise tilstrekkelig for å kunne gå ned i vekt. 

 

Det handler om å heve forbrenningen. Det handler også om å få mitokondriene som sitter i musklene til å jobbe mer effektivt. Det er mitokondriene som er dine muskelcellers kraftstasjoner og det er i mitokondriene 90% av energiproduksjonen foregår; omdannelsen av mat til energi. De produserer energi, bryter ned sukker, og behandler fettforbrenningen din. Får du ikke i deg nok mat vil du ikke kunne skape nok kraft i muskulaturen. Men når du gir musklene nok energi får de større arbeidskapasitet og vil dermed også kunne forbrenne mer fett for deg. 

 

Dette er noe av det jeg legger i begrepet smart trening. Når du tenker at du skal ha et kaloriunderskudd for å tape vekt, så er det veldig bakvendt med tanke på at du etter hvert ikke vil ha nok energi til å holde fast ved dine nye rutiner. Og heller ikke har nok kraft til å bygge opp og vedlikeholde dine muskler for å forbrenne fett mer effektivt.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Utvalgt innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Siste innlegg