Kosthold = Kilo 80% Trening = Gram 20%

December 6, 2017

Vi har en tendens til å overestimere energiforbruket vårt ved trening, så for vektnedgang er det først og fremst kostholdet som bør «spisses». Men det er viktig å ikke gå i fella og spise mindre mat.

 

Man skal ikke gå rundt sulten, la fokuset heller være å spise mat av høy kvalitet som gir god metthetsfølelse. Man går ned i vekt om man lever på posesuppe en stund, men du verden så dårlig det blir med næringsstoffer om man lever på mat som for det meste består av salt. Og i tillegg går du din hardt prøvede tålmodighet i næringa når du etter endt kur spretter opp i matchvekt igjen, i sammen med et par ekstra kosekilo du fikk med som bonus for å ha spilt rulett med basalforbrenningen.

 

Fokuser heller på et kosthold med mer proteiner og fett som både øker metthetsfølelsen, forbrenningen og bevarer muskelmassen. Spis mer grønnsaker og spis gjerne grønnsaker som er typisk for sesongen man er inne i. Da smaker de aller best og er på sitt mest næringsrike.

 

Reduser inntaket av sukker og stivelse; vi inntar faktisk bare 1% mindre av sukker i kostholdet vårt enn %-andelen vi inntar av proteiner. Og det er jo litt skremmende. Kutt ned på juice og brus, syltetøy, sjokolade og godis, osv… Sukker gir ingen metthetsfølelse, men kan gi dårlig tannhelse, øker risikoen for overvekt og metabolsk syndrom som igjen kan føre til bla diabetes 2 og hjerte-og karsykdommer.

 

Men trening er viktig, og kombinasjonen av styrketrening og utholdenhetstrening er verdens beste medisin. Styrke er viktig for hvileforbrenningen, og økning og vedlikehold av muskelmasse, spesielt ved vektreduksjon. Kondisjonstrening er viktig for å øke oksygenopptaket og for fettomsetningen. En intervalløkt i uka utgjør store forskjeller for oksygenopptaket. Rolige, seige løpe og sykkelturer får opp fettomsetningen – og spaserturer går aldri av moten! :-))

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Utvalgt innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Siste innlegg

September 18, 2018