Stress

November 9, 2017

 

 

Når man begynner å blogge ønsker man at ideene skal sitte løst, og det er jo nok å skrive om, det er ikke problemet. Men hva skal man starte det hele med? Hva skal man prioritere å skrive om først? Det må være noe som angår folk flest, noe forholdsvis aktuelt, tenker jeg…. Og hva rammer de fleste av oss, gjerne daglig? Jo;  stress!

 

Hva er stress egentlig? Stress er gjerne noe man forbinder med å ha mye arbeid, holde et høyt tempo igjennom dagen, kjøre hit og dit på fritiden osv. Og det stemmer det, men stress er også en hel del andre ting vi utsettes for på daglig basis. Som ; Røyking, både aktiv og passiv, varme og kulde, hard trening, fysisk krevende arbeid, arbeidsforhold, familie, konflikter, giftstoffer, infeksjoner, betennelser, mentale utfordringer, medisiner, mat, økonomi.

 

Og ofte bærer vi på helt unødvendige bekymringer som vi belaster oss selv med over lengre tid. Det ender i mentalt stress.

For enkelte blir stress en slags positiv livsstil hvor man har mange baller i luften hele tiden og stadig er på farten. Noen er ja-mennesker, og tar på seg alle verv og oppgaver de blir tilbudt. Og man vil jo så mye mer enn man egentlig har kapasitet til. Mye av stresset vi opplever er selvvalgt. Og nei, stress er ikke en positiv livsstil.

 

Stress er en overlevelsesmekanisme vi er utstyrt med fra naturens side. «Fight and flight» – funksjonen hvor kroppen tror den er under beleiring og setter i gang de reaksjonene som er nødvendige for å redde oss ut av den farlige situasjonen vi har kommet i. Det sympatiske nervesystemet mobiliseres og det skilles ut hormoner. Vi tærer unødvendig på næringsstoffene og vi hemmer hjernevirksomheten.

 

På sikt vil det påvirke oss negativt både fysisk og mentalt. Stress-symptomer kan fysisk for eksempel være hodepine, hyppige infeksjoner, utmattethet, muskelspenninger, kort pust. Mentalt og emosjonelt kan det for eksempel være bekymringer, negativitet, dårlig konsentrasjon, depresjoner, sinne, ustabil osv. Stress er ikke alltid farlig, og noen har en høyere toleransegrense for det enn andre. Hvordan vi takler stresset avhenger av dagsformen, om det er positivt eller negativt stress, og om det er av kortere eller lengre varighet.

 

Et av hormonene som skilles ut under stress er kortisol. Det er et stresshormon som har en nedbrytende effekt på kroppen. Kortisol er helt livsnødvendig for oss, vi trenger det for å dempe betennelser som kan oppstå i kroppen og for å frigjøre energi i stressende perioder. Men det er veldig viktig at kortisolnivået holdes i en naturlig variasjon gjennom døgnet, at vi har kontroll på balansen av dette hormonet.  

 

For mye stress over tid vil få kortisolet i ubalanse og det er ikke ønskelig sett fra et helsemessig perspektiv. Ved stor utskillelse av kortisol kan det resultere i redusert fordøyelse, svakere muskelvev og benmasse, mer rynker og en del andre ting.

 

Hvordan skal man bli kvitt stresset da? Lettere sagt enn gjort kanskje, men å reflektere litt over hva som gjør oss stresset og å prøve å eliminere vekk noen av disse faktorene er nok lurt. Noen ting som kan hjelpe; vær i fysisk aktivitet, men ikke brenn alt kruttet på hver trening. Gjør avspenningsøvelser og pusteøvelser. I de verste stressperiodene vær forsiktig med kaffe, røyk, snus, alkohol, sukker. Sørg for å ha god tid til avtaler, stå opp 15 minutter tidligere enn du pleier. Dropp å bekymre deg over ting du ikke får gjort noe med, gi blaffen i bagateller. Skap en tilværelse du trives med; ha et arbeid du liker. Skap gode relasjoner.

 

Man MÅ ikke være med på alt, det ER lov å si nei. Aksepter at det faktisk er ting man ikke mestrer, husk at du er mer enn god nok allikevel! Du trenger ikke flinke deg i hjel.:-)

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Utvalgt innlegg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Siste innlegg